Ezzel számolj, ha egyedi fejlesztésű honlapot szeretnél
Napjainkban az online térben való jelenlét egyre fontosabbá válik – szokták mondani, hogy aki nincs a Facebook-on, az nem is létezik, ami nincs fenn a YouTube-on, az meg sem történt és a többi. Ezek az állítások talán túlzóak, az azonban vitathatatlan, hogy egy saját saját honlap lassan olyan fontos lesz, mint egy saját névjegykártya. Ez lesz a vállalkozás virtuális arca, a leendő ügyfelek ezt érik el először, itt veszik fel először a kapcsolatot és itt szerzik az első benyomást a céggel kapcsolatban.
Egyre többeket foglalkoztat tehát a kérdés, hogy mennyiből is tudnának kihozni egy saját weblapot. Erre nem egyszerű pontosan válaszolni, hiszen ha például megkérdezed, hogy „mennyibe kerül egy autó?”, kézenfekvő a válasz: attól függ, milyet szeretnél. Nagyjából hasonlóan összetett egy webfejlesztés költségének összegszerű meghatározása is. Mostani cikkünkben nem is törekszünk erre, hanem megpróbáljuk összeszedni, hogy mik azok a tételek, melyek egy webfejlesztés során költségeket indikálnak, valamint ezen költségeket legalább hozzávetőlegesen behatárolni.
Indulási költségek
Domain regisztráció
Első lépésként egy jól csengő domain name-re lesz szükséged, ami könnyen megjegyezhető és jól kifejezi céged tevékenységét, esetleg még frappáns is. Minden honlapnak van domain neve – ha fel akarsz keresni egy weblapot, ezt a domain nevet fogod beírni a böngészőbe. A „domain” szó eredetileg tulajdont, birodalmat jelent – ez lesz tehát a te internetes birodalmad, mint a mi esetünk a www.it4use.hu. A name pedig nevet jelent – a domain name nagyon egyszerűen fordítva tehát az internetes birodalmad neve.
Ezt a „névhasználati díjat” meg kell fizetned regisztráció alkalmával, majd ez később éves díj formájában fog jelentkezni. Különböző lehetőségek vannak, függ az ár attól is, hogy .hu, .com esetleg .eu végződést szeretnél, de hozzávetőlegesen 4.000 és 8.000 ezer forint költséggel kell számolnod.
Tárhely bérlés
Ha számítógépen szeretnél tárolni valamit, mondjuk egy képet, akkor erre szükséged lesz szabad helyre a merevlemezeden. Ha pedig ugyanezt a képen weblapodon is közzé szeretnéd tenni, szintén szükséges lesz valahol eltárolni – erre valók az internetes tárhelyek.
Ami az árat illeti, itt is nagy a szórás, nem mindegy, hogy mondjuk webshopot szeretnél üzemeltetni több ezer termékkel, képekkel, leírásokkal vagy csak egy pár oldalból álló, bemutatkozó honlapra van szükséged. A tárhelybérlésnek is éves díja van, tehát meg kell fizetned a weblapod létrehozásakor, utána pedig évente. 20.000 – 30.000 forint között már jó eséllyel tudsz egy jó minőségű tárhelyet bérelni, amelyhez a legtöbb esetben pedig saját e-mail címet is kapsz.
SSL tanúsítvány költségei
Bár nem elengedhetetlen, de erősen javasolt SSL tanúsítvány beszerzése is. Ebben a cikkünkben részletesen írtunk arról, hogy mit is jelent ez a kifejezés és miért hasznos. Röviden: a lényege, hogy hitelesíti a weblapodat. Azaz garantálja az oldal látogatóinak, hogy valóban azzal kommunikálnak, aki a domain tulajdonosa vagy a honlap üzemeltetője: az ott megadott adatok – jelszavak, személyes vagy akár bankkártya adatok – nem kerülnek illetéktelen, az oldalt lehallgatni szándékozó személyek birtokába, kizárva a visszaélés lehetőségét.
Bizonyára te is találkoztál már olyannal, amikor a böngésződ felső részében az „oldal nem biztonságos” üzenet jelent meg. Ebből tudhatod, hogy az oldal nem rendelkezik ilyen tanúsítvánnyal, ami feltehetően benned sem kelt jó benyomást. Mindenképpen érdemes tehát erre is költeni, a tanúsítvány éves díja nagyjából 20.000 forintra tehető.
A webfejlesztés egyszeri költségei
A webfejlesztés lényege, hogy több történik egyszerűen egy weblap elkészítésénél. A fejlesztés egy folyamat, ami több szakaszból tevődik össze és minden szakaszban más-más szempont van a fókuszban. Arról, hogy egyes szakaszok mit jelentenek, mi történik bennük, azt ebben a cikkünkben vizsgáltuk részletesen. Most csak röviden vesszük ezeket sorra és inkább azok költségvonzataira koncentrálunk.
Előkészítés
Ez a fejlesztés első szakasza, amit mi most előkészítésnek nevezünk. Ekkor leültök a fejlesztővel és felméritek, hogy pontosan mire is van szükséged. Erre különböző módszerek vannak, történhet piackutatás, versenytárselemzés, beszélhettek üzleti vagy marketingterveidről, arról, hogy mit vársz az új honlapról, milyen problémát szeretnél megoldani.
Egy a fontos: a fejlesztő pontosan megértse, hogy mi az amire szükséged van – hogy aztán a folyamat végén létrejött eredmény megegyezzen az elképzeléseiddel. Egy profi fejlesztőcég rendelkezhet piackutatási versenytársaelemzési tapasztalattal ezzel kapcsolatban, ami segítségedre lehet, de bőven akadnak itt olyan feladatok, amelyek elvégzéséhez nem kell fejlesztőnek lenned.
Te is végiggondolhatod, hogy milyen tartalmat és funkciókat szeretnél a honlapra (legyen-e webshop, hírlevél feliratkozás, üzenetküldési funkció, szükséges e számlázó programmal való összekötés stb.), hány oldalból álljon (elég egy pár oldalas bemutatkozó honlap, esetleg komplexebb megoldásokra van szükséged), mi az, amire már első körben elengedhetetlen és vannak e olyan modulok, fejlesztések, amik még ráérnek akár a későbbiekben is.
Természetesen kérheted a fejlesztőcsapat segítségét, de ha szánsz rá egy kis időt, akkor nekik már csak az utolsó simításokat kell elvégezniük, lényegesen kevesebb idő alatt. Ezzel spórolhatsz is magadnak, mert a fejlesztő cégtől majd óradíj alapú tanácsadásra számíthatsz, aminek költsége nagyjából 15.000 -25.000 forintra rúg óránként.
Tervezés
A tervezés már a szakmai része a fejlesztési projektnek, azonban itt még te is aktívan részt tudsz venni a folyamatban. Ekkor készítitek el a leendő oldal vázlatát, (mockupját vagy prototípusát, ezekkel szintén ebben a cikkünkben foglalkoztunk), kitaláljátok az oldal felépítését és működését. A cél az, hogy az minél kezelhetőbb, felhasználóbarátabb legyen.
Szaknyelven ezt nevezik UX (user experience, azaz felhasználói élmény) tervezésnek, erről ebben a cikkünkben írtunk részletesen. Az a jó honlap, ahol leendő felhasználóid szívesen töltik az idejüket, mert értik, átlátják a felépítését és működését egyszerűen le tudják adni rendeléseiket vagy megtekinteni mentett tartalmaikat, nem kell keresgetniük a különböző funkciókat vagy lehetőségeket.
Itt is az óradíj alapú elszámolás a jellemző, a szükséges munkaórák számát pedig az oldal összetettsége határozza meg. Annyit azért kijelenthetünk, hogy jellemzően a tervezés díja az össz fejlesztési költség tíz-tizenöt százalékát fogja kitenni, az UX tervező órabérével pedig 16.000 forint körül érdemes kalkulálni.
Webdesign elkészítése
Ha megvan a leendő oldal technikai váza, akkor következő lépésként a webdesigner elkészíti a weblap grafikai megjelenését, arculatát. Az UI (user interface, azaz felhasználói felület, erről szintén itt írtunk részletesen) tervezés során már 1:1 arányban láthatod, hogy hogyan fog honlapod kinézni a „valóságban”. Ekkor véglegesítitek a színeket, stílusokat, betűtípusokat, egyszóval mindent, ami a weblap megjelenését adja majd. Ebben a szakaszban is aktívan részt vehetsz, szükség lehet többszöri egyeztetésre, neked is lehetnek észrevételeid de ugyanúgy a designernek is kérdései.
Ez is olyan része a projektnek, amire érdemes rászánni az időt, hiszen ha a design egyszer jól elkészül, azzal egy jó darabig valószínűleg semmi dolgod nem lesz. Honlapja válogatja, mennyire időigényes folyamat. Az webdesigner óradíja mindenesetre valamivel kedvezőbb, átlagos piaci áron valahol 12.000 – 15.000 forint között mozog.
Webfejlesztés
A projekt leginkább költség- és időigényes része értelemszerűen maga a fejlesztés (a honlap tényleges elkészítése). Két jól elkülöníthető részre oszlik:
- a front-end (webes megjelenésért felelős) és
- a back-end (szerveroldali) fejlesztésre.
A front-end és back-end fejlesztők feladataival ebben a cikkben foglalkoztunk. Hogy ezek milyen arányban oszlanak meg, melyikkel mennyi munka van, az a legváltozatosabb képeket mutatja, egy nagyobb webshop létrehozása valószínűleg sokkal több back-end fejlesztést igényel, mint egy hírportálé. A két fejlesztő (azaz front- és back-end) óradíjai között nincs lényeges különbség, senior (azaz 3+ év tapasztalattal rendelkező) fejlesztő esetén ezt óránként 16.000 – 20.000 forint között kalkulálhatod.
Support
A supportot ebben a cikkben mutattuk be részletesen, most csak röviden szólunk róla pár szót. A support szó magyarul támogatást jelent és lényege, hogy a fejlesztő egy ügyfélszolgálatot tart fenn a számodra, ahol e-mail vagy telefonhívás útján tehetsz bejelentést.
A szolgáltatás tartalma teljes egészben megegyezés kérdése, a havidíja is ennek függvényében alakul. Például, hogy milyen típusú hibákra milyen gyorsan kell reagálnia a fejlesztőnek, milyen időszakban kell rendelkezésre állnia és a többi. Annyit még itt megjegyeznénk, hogy a support több egy sima jótállásnál: ha nincs semmi működési hiba, pusztán egy kis segítségre van szükséged a weblappal kapcsolatban, akkor is keresheted a fejlesztőt ennek keretében.
Egyéb költségek
Ezek a költségek már messze esnek a webfejlesztéstől, de azért számolnod érdemes velük, ha jól működő weblapot szeretnél. Szükséged lehet GDPR adatvédelmi tájékoztatóra, általános szerződési feltételekre (például egy webshop esetén), amihez ügyvéd vagy adatvédelmi szakember segítségére lehet szükséged.
Online marketingre szintén érdemes lehet költened, hogy weboldalad minél több felhasználóhoz jusson el és egy Google keresés esetén is könnyen megtalálható legyen. Széles a skála, hogy milyen feladatokra lehet szükség, például különböző internetes kampányok menedzselése, a marketing szövegírás vagy a jó minőségű fényképek mind hasznosak lehetnek azért, hogy honlapod az éles piacon is tudja tartani a lépést. Ehhez pedig egy marketingügynökséget vagy tanácsadót érdemes megkeresned.
Összegezés
Mint láthatod, a webfejlesztés mára már többszemélyes feladattá nőtte ki magát, egy komplett üzletág épült rá. Mindenre van lehetőség, neked kell tudnod, hogy ezekből mi az, amire valóban szükséged is van. Bár pár százezer forintból – ha profi csapattal dolgozol együtt – valószínűleg nem fogod megúszni úgy, mint egy sablonokból felépített honlap esetében (hogy mit jelent a sablonokból való honlapkészítés, arról itt olvashatsz).
Azonban te is tehetsz azért, hogy költségeidet optimalizálni tud. Ha pontosan tudod, hogy miért van szükséged weblapra, milyen problémát és hogyan kívánsz ezzel megoldani és mit vársz egy új honlaptól, akkor már csak egy jó fejlesztőre van szükséged, aki megérti, átlátja a problémádat és elő tud állni azzal a megoldással, ami miatt te megkerested őt.
Mi is ezt tartjuk szem előtt minden egyes fejlesztésnél – hiszen a problémát csak akkor tudjuk megoldani, ha először pontosan megértettük, hogy mi is okozza azt. Ha már az elején valami félrement, akkor biztos, hogy az eredmény nem teljesen ugyanaz lesz, mint amit az ügyfél el szeretett volna érni. A helyes kommunikáció számunkra nagyon fontos az egész projekt során és úgy gondoljuk, hogy ennek is köszönhetően tudtuk eddig mindig elérni az ügyfeleink által kívánt megoldást. Ha neked is ilyen egyedi megoldásra, esetleg tanácsadásra van szükséged, kérd egyedi árajánlatunkat vagy lépj velünk kapcsolatba.